Kroken-Snarbyeidet

Hytte til hyttetur, Kroken-Snarbyeidet.

32km og 1372 høydemeter.

Overnatting på Skarvassbu, Nonsbu og Trollvassbu.

Start ved slalombakken i Kroken.

---

Høsttur fra torsdag til søndag. Man trenger ikke å dra lenger enn til Kroken for å finne turterreng for flere dager med gode hytter i passe dagsturavstand. Skarvassbu, Nonsbu og Trollvassbu ligger der og bare venter på besøk.

Fra Kroken i sør-vest til Snarbyeidet i nord-øst.

Dette var en kosetur der vi skulle gå passe langt og så ha god tid til å fyre i ovnen og kose oss på hyttene.  Turen ble fordelt slik:

• Dag 1, fra Kroken til Skarvassbu.  8,5km.

• Dag2, fra Skarvassbu til Nonsbu. 10km.

• Dag 3, fra Nonsbu til Trollvassbu. 8,5km.

• Dag4, fra Trollvassbu til Snarbyeidet. 5km.

Vi begynte med å kjøre bilen til Snarbyeidet, og ta bussen tilbake til Kroken. Litt om og men, men da var vi sikker på å ha klart transportmiddel klart når turen var ferdig. I stedet for å måtte sikte på en av de få bussene som går derfra 4. dagen på tur.

På vei øverst i Krokelvdalen. Vi ser tilbake i retning av Krokvatnet og Tromsøya.

Løypa går inn i tåkeheimen opp fra Krokelvdalen og med kurs nord for Skarsfjellet. Vi er godt kledt og i perfekt balanse mellom våt og kald. 🙂 Neida.

Fint å se Skarvassbu etter snart 8 km med sekken full av mat.

Kvelden gikk stille og rolig. Med mat og drikke og fyr i ovnen. Enkelt og greit. Nydelig å vite at vi neste dag kommer til å forløpe sånn som denne. Det enkle og gode livet!

Dag 2: Skarvassbu ligger spesielt til opp imot Tinden. Perfekt vinterhytte! Nå kan vi  legge hytta og tinden bak oss og lunte pent av gårde i retning av  Nonsbu.

Dag 2: Skarvassbu ligger spesielt til opp imot Tinden. Perfekt vinterhytte! Nå kan vi legge hytta og tinden bak oss og lunte pent av gårde i retning av Nonsbu.

Veldig hyggelig  turfølge! Teknisk hvil før vi skal ned dræparn. Tønsvikelva i  bakgrunnen. Tenk vi har flere dager igjen før vi trenger å tenke på  heimtur!

Veldig hyggelig turfølge! Teknisk hvil før vi skal ned dræparn. Tønsvikelva i bakgrunnen. Tenk vi har flere dager igjen før vi trenger å tenke på heimtur!

Her er et bilde  av de bakkene man må opp hvis man skal gå andre veien – fra Nonsbu til  Skarvassbu. Sommar-dreparn går opp ved elva til høyre.  Vinterløypa tar  veien opp en litt slakere «dræpar» til venstre for bildet.

Her er et bilde av de bakkene man må opp hvis man skal gå andre veien – fra Nonsbu til Skarvassbu. Sommar-dreparn går opp ved elva til høyre.  Vinterløypa tar veien opp en litt slakere «dræpar» til venstre for bildet.

Tønsvikdalen

Utsikt i retning av Kvaløya fra åsen ved Blånova, ikke langt fra Hesteskovatnet. Store Blåmann er karakteristisk.

Og der ser vi Nonsbu! Fin dal og hytte å komme til!

Vi har hytta  helt for oss selv. Vi planlegger å sove i den minste delen av hytta, men  har fyrt litt i det andre rommet også, i tilfelle vi blir flere.

Vi har hytta helt for oss selv. Vi planlegger å sove i den minste delen av hytta, men har fyrt litt i det andre rommet også, i tilfelle vi blir flere.

Morgen ved Nonsbu dag 3! Tenk nå har vi en hel dag på oss til å gå til Trollvassbu.

Vennlig sti i retning av Trollvassbu. Du så fint vi har det!

Nydelig høstvær  med 1 plussgrad i lufta. Vannet skjerper på. Trollvassbu ligger til  venstre for fjellet øverst i bildet. Ikke langt igjen nå.

Nydelig høstvær med 1 plussgrad i lufta. Vannet skjerper på. Trollvassbu ligger til venstre for fjellet øverst i bildet. Ikke langt igjen nå.

Mer krystall.

Og til sist glass med noe godt i når vi kom fram til Trollvassbu.

Dag 4 ble det lang frokost og så rusling til de siste 5km til bilen. 4 dager er akkurat nok til at freden kan sette seg ordentlig hode og kropp.  Og med det sier vi takk for hytte-til-hytte-turen fra Kroken til Snarbyeidet. Denne tar vi nok igjen.